• Öppna menyn

Magsår häst

Symtom som kan ses vid magsår på häst;

• Återkommande kolik
  • Dålig aptit
  • Avmagring
  • Prestationsnedsättning
  • Förändrat beteende
  • Smärta när sadel/kör-gjord spänns åt
  • Förändrad hårrem

Magsår hos häst orsakas av flera faktorer;

• oregelbundna måltider
  • stress i så väl miljö som hantering och vid måltid
  • tuggproblem pga tandproblem eller dålig struktur på foder
  • smärtstillande- och andra läkemedel som hämmar effekten av prostaglandin. Prostaglandin är ett hormonliknande ämne som bidrar till skyddet av magsäckens slemhinna
I motsats till människor är det inte påvisat någon infektionsorsak till magsår på vuxen häst.

Det är endast genom att använda ett endoskop som förändringar i magsäcken kan diagnostiseras. Det är även viktigt att undersöka omfattningen av skadan i magsäcken. Detta för att bedöma dosering och behandlingstid samt att följa läkningsprocessen.

Undersökning; Magsäcken ska vara tom för att kunna undersökas. Vanligen kan hästen få kvällsmaten dagen innan undersökning. Den ska ha ätit upp innan kl 8 på kvällen och har fri tillgång till vatten. Om hästen vanligen äter av sitt strömaterial så ska den ställas på strömaterial som den inte äter av exempelvis tidningspapper eller spån av något slag. Undersökningen görs lämpligen 14-16 timmar senare dvs mellan kl 10 – 12 dagen därpå. Det görs en allmän veterinärundersökning kompletterad med kontroll av tarmstatus, mun och tänder. Hästen får lugnande vid undersökningen. En till två timmar senare är hästen pigg så att den kan få äta igen.

Magsår behandlas genom medicinering och att undvika belastande faktorer.

• Utfodring vid minst 4 tillfällen per dag. Grovfoder först och därefter eventuellt kraftfoder. Kraftfoder har visats ge sänkt ph i så väl magsäck som blindtarm hos häst.
  • Fri tillgång av grovfoder av hygieniskt god kvalité och struktur som stimulerar till mycket tuggande. Långa tuggtider stimulerar salivproduktion med ph buffrande effekt för magsäcken. Mycket tuggande är också avstressande för hästen.
  • Behandling av ev tandproblem för att minska smärta från tänder och ge bra tuggande.
  • Medicin som skyddar magsäckens slemhinna. Finns olika läkemedel.
  • Om hästen har smärta av annan orsak ex hovskada är det viktigt att denna skada åtgärdas för att inte smärtan ska ge upphov till stress.